Workshops 13.00-14.00

Oppivelvollisuuden laajentuminen ja asuinkuntien ohjaus- ja valvontavastuu ohjaimissa Valpasverkoston edustajat: Pirjo Niittyviita, Oppivelvollisuudesta vastaava opinto-ohjaaja Oulu, Sonja Kujanpää Nivelopo ja Valpasyhteyshenkilö Vaasa & Kati Ainassaari, opinto-ohjaaja, oppivelvollisuusohjaaja Haapavesi. Oppivelvollisuuden laajentuminen on tuonut mukanaan uuden vastuualueen kuntien järjestettäväksi. Jokainen kunta on itsenäisesti saanut päättää, miten asuinkunnan ohjaus- ja valvontavastuu kunnassa toteutetaan. Suomen kunnissa tätä vastuuta on toteutettu varsin kirjavasti, erilaisin resurssein ja eri lähtökohdista. Työpajasta saat ajankohtaiskatsauksen asuinkunnan ohjaus- ja valvontatyöstä työtä tekevien silmin. Esiin nousevat mm. moniammatillinen yhteistyö, rajapintatyöskentely ja keskinäinen työnjako käytännön esimerkein. Osallistujat pääsevät halutessaan esittämään kysymyksiä aiheisiin liittyen.

Urheilijan ohjaus eri kouluasteilla

Energia-ala on merkittävä työllistäjä. Uusien energiateknologioiden, kuten aurinkosähkön, tuulivoiman sekä lämpöpumppujen, yleistyessä osaavaa työvoimaa tarvitaan. Uudisrakentamisen hidastuessa työ olemassa olevien rakennusten kohdalla jatkuu: lämmitys- ja ilmanvaihtojärjestelmiä täytyy ylläpitää ja kehittää. Uudet tekijät alalle kasvavat sähkö-, LVI- ja energia-alaan liittyvien koulutuspolkujen kautta ja heillä on erinomainen mahdollisuus tukea vihreää siirtymää suunnittelusta, rakentamiseen ja ylläpitotoimiin saakka.

Tule kuulolle ja kysymään mitä ala tarjoaa, miten alalla toimivat näkevät sen tulevaisuuden sekä minkälaisia osaajia kaivataan! Mukana keskustelemassa ja tuomassa alan terveisiä ovat mm. Energiaviraston Johanna Kirkinen, Wärtsilä Oy:n asiantuntija sekä tuulivoima-alan Airice Oy:n Feodor Gurvits. Tilaisuudessa kuullaan myös ammattiopistojen ja korkeakoulujen tarjoamista opiskelumahdollisuuksista. Tarkennettu ohjelma julkaistaan myöhemmin.

I den här workshopen får du lära dig hur du kan göra webbplatser tydligare i olika webbläsare. Målet är att kunna förbättra läsbarheten på de webbplatser du vill fokusera på.

Työpaja perustuu NYT Nuorten tulevaisuusraportti 2024 -kyselytutkimuksen tuloksiin. Työpajassa tutustutaan keskustellen NYT Nuorten tulevaisuusraportti 2024 -kyselytutkimuksen keskeisimpiin tuloksiin nuorten työelämäodotuksista, alaharkinnoista sekä arvoista. Pajan tavoitteena on tarjota osallistujille konkreettinen Erätauko-keskusteluihin pohjautuva malli siihen, miten tulevaisuusraportin teemoista ja tuloksista voi myöhemmin keskustella nuorten kanssa (14-19 v.) oppitunneilla.

Tule kuulemaan, miten SeAMKissa laitetaan ongelmaisetkin opinnot ojennukseen monialaisella yhteistyöllä ”klinikalla”, johon opiskelijan on helppo tulla ja joka samalla tukee hyvinvointitoimijoiden työssäjaksamista.

STUL ry ja Sasky Ammatti-instituutin Iisakin sähköosasto toteuttavat yhdessä käytännön harjoitustyön (tekijä saa tarkistettuna tekemänsä työn mukaan) ammattialan opettajien johdolla. STUL:in tietoisku sähköalan moninaisista mahdollisuuksista.

Tsemppiryhmä on tarkoitettu oppilaille, joille mikään ei ole kyllin hyvä, niille, jotka stressaantuvat kasautuvista tehtävistä ja kokeista ja nuorille, jotka ahdistuvat herkästi.

Opiskelijan näkökulma

Vierailu Wasalinen 2021 vuonna valmistuneella Aurora Bothnia laivalla

Työpajassa pohdimme kuinka opiskelijoiden yhteisöllisyyttä, osallisuutta ja vaikuttamisen mahdollisuuksia voi vahvistaa. Ideoimme konkreettisia toimenpiteitä ja käytännön työkaluja, joiden avulla opiskelijat voivat kokea olevansa aktiivisia toimijoita omassa oppilaitoksessaan. Lisäksi kuulemme kokemuksia ja esimerkkejä siitä, kuinka Vamiassa on saatu tutor- ja opiskelijakuntatoiminta elpymään mm. opinnollistamalla osallisuus- ja vaikuttamistoimintaa. Tule mukaan inspiroitumaan ja vaihtamaan ajatuksia kollegoiden kanssa!

Workshops 14.00-15.00

Diskussion om ungas förväntningar på arbetslivet och värderingar

Kerromme työpajaan osallistujille ammatillisen koulutuksen jatkuvan haun hakeutumiseen liittyviä yhdessä kehitettyjä toimivia käytäntöjä ja työkaluja. Jatkuvan haun hakeutumisen liittyviä ohjauskäytäntöjä ei ole vielä aiemmin yhteisesti keskusteltu ja jaettu valtakunnallisesti.

Mitkä ovat oppimisen mestarin tärkeimmät taidot ja työkalut? Kuinka löytää joka päivä utelias mieli? Miten voimme työyhteisönä kasvaa yhdessä oppimisen mestareiksi? FM, kirjailija ja valmentaja Mertzi Bergmanin ohjaamassa työpajassa saat konkreettisia keinoja oman ja yhteisen työn mestarilliseen kehittämiseen.

ohjauksen kehittäminen, ja työpajassa mm. esittelisimme molempien korkeakoulujen ohjausmalleja

Työpajassa oppii miten jokainen voi selkeyttää nettisivuja eri selaimissa. Eli, selkeyttää nettisivua, johon haluaa keskittyä.

Työelämäpainotteinen perusopetus (Teppo) ja Teho-tet
TET.fi palvelun avulla TET-paikat Suomessa lisääntyvät ja monipuolistuvat.

TET.fin tarjoamat materiaalit ovat avoimia kaikille. Ota ne käyttöösi, vaikka alueesi TET-paikat eivät vielä löytyisi sivustolta.

Mitä opinto-ohjaajan on hyvä tietää valmistavasta opetuksesta? Miten valmistavan opetuksen oppilaanohjaus olisi järkevää järjestää? Valmistavan opetuksen oppilaanohjaajan kokemuksia, kysymyksiä ja yhteistä pohdintaa vastasaapuneiden nuorten ohjaamisesta ja kohtaamisesta.

Yksinäisyyden kokemuksen tunnistamiseksi ja vähentämiseksi yhteisöissä